maandag 2 mei 2011

justice league international volume 1


Mijn interesse in deze reeks werd opgewekt toen ik een bespreking van deze bundel hoorde op de major spoilers podcast. Ik weet niet of deze reeks uit 1987 anders ooit in mijn gezichtsveld zou zijn opgedoken. En dat zou spijtig zijn, want ik heb dit graag gelezen.

In deze bundel vertelt men het verhaal van de oprichting (of heroprichting) van de justice league. De justice league is een verbond van superhelden onder het motto" samen sta je sterk". In deze reïncarnatie van de justice league bestaat het team uit Batman, green lantern Guy gardner, the martian manhunter, doctor fate, captain marvel, the blue beetle en black canary. Doorheen het verhaal wordt het team uitgebreid (bijvoorbeeld met booster gold en rocket red), en krijgen ze ook erkenning van de verenigde naties als een internationale veiligheidsorganisatie. Maar er wordt ook allusie gemaakt op het feit dat ze op de een of andere manier gemanipuleerd worden door iets of iemand. En Maxwell Lord, een rijke industrieel lijkt er iets mee te maken hebben.

Maar wat deze reeks vooral heel goed maakt, is het feit dat de individualistische superhelden moeite hebben om samen te werken. Batman neemt op een autoritaire manier de leiding en kan moeilijk met kritiek om. Blue beetle en booster gold hebben dan weer problemen met de te serieuze sfeer die er om Batman hangt. En niemand kan opschieten met Guy Gardner. Ik moet toegeven dat de dialogen en de gedachtenballons deze strip echt boven het gemiddelde uittillen.

De tekeningen door Kevin Maguire zijn ook een positief punt. Op het eerste zicht lijken ze wel standaard door Kirby geïnspireerde comicart zoals je dat in de jaren 80 boeken wel vaker ziet. Maar tijdens het lezen valt op dat de composities altijd heel duidelijk zijn, en dat Maguire gelaatsuitdrukkingen kan tekenen die echt een emotie overbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten