dinsdag 10 mei 2011

stargate universe jaargang 1


Ik ben een grote fan van de Stargate franchise. De film met Kurt Russell vond ik al heel entertainend. En zowel Stargate SG1 als stargate atlantis vond ik toffe, ontspannende series. Dus toen Stargate Universe op Syfy kwam, heb ik mijn digibox ingesteld om deze reeks op te nemen. En nu ben ik eindelijk doorheen het eerste seizoen geraakt.

Bij Syfy heeft men stargate atlantis gecanceld om een nieuwe stargate reeks te kunnen maken: stargate Universe. Waar zowel stargate SG1 als Stargate atlantis luchtige, actie en avonturen reeksen waren, is SGU een veel zwaardere en donkerdere reeks. Het is duidelijk te merken aan deze reeks dat ze bij Syfy het succes van de Battlestar galactica remake nog eens wilden overdoen. Het probleem daarmee is dat je een reeks krijgt die wel de mythologie en de achtergrond van de stargate franchise heeft, maar die qua toon en sfeer compleet anders is.

Het is geen slechte serie, maar als je een stargate show verwacht dan is het toch wel even wennen aan de donkerte en het realisme in deze serie. En dan nog bleef ik het gevoel hebben dat het een soort Battlestar galactica light was. De acteurs doen hun uiterste best, en ik moet toegeven ze doen het niet slecht. En naar het einde van het seizoen wordt je meer en meer in de serie gezogen. Op het einde van het seizoen lijkt de serie zijn draai gevonden te hebben (of heb ik aanvaard dat de serie een andere toon heeft dan zijn voorgangers) en blijkt het toch nog een redelijke reeks te zijn.

Dit is meer een serie voor liefhebbers van Battlestar galactica dan voor  stargate liefhebbers, maar verder dan dat, is het eigenlijk wel een ok serie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten