maandag 16 mei 2011

all star superman


Ik wou al een poosje iets lezen van Grant Morrison en ik was ook al een tijdje aan het denken dat ik toch eens een supermancomic zou moeten lezen. Dus heb ik die twee dingen maar gecombineerd en me de twee bundels van all star superman door Grant Morrison en Frank Quitely aangeschaft.

In dit verhaal wordt superman door een slimme zet van Lex Luthor vergiftigd door straling van de zon. Dit heeft twee bijwerkingen: hij is stervende maar aangezien Superman zijn krachten krijgt door de zon, is hij ook op het toppunt van zijn kunnen. In dit verhaal volgens we Superman die probeert om nog snel enkele dingen in zijn leven af te ronden, die hij al te lang had laten aanslepen. Dat levert zowel vertederende momenten (Superman die Lois Lane probeert duidelijk te maken dat hij eigenlijk Clark Kent is) als epische gevechten (Superman tegen de Replacements). Men zou dit ook wel de twaalf werken van Superman kunnen noemen.

Grant Morrison is een schrijver waarover in Amerika heel veel te doen is, en ik kan er wel inkomen waarom dat is. Hij vertelt zijn verhaal in een heel hoog tempo, verwacht van de lezer dat die de gaten zelf wel kan invullen en focust vooral op de momenten in het verhaal die van emotioneel belang zijn voor de hoofdpersonages. En alle personages of opmerkingen waarvan je denkt, die zijn er gewoon bijgegooid om als bladvulling te dienen, blijken veel later toch belangrijk te zijn.

De tekeningen zijn gemaakt door Frank Quitely en die zijn om duimen en vingers af te likken. Je merkt een duidelijke beinvloeding door Möebius maar toch heeft Quitely een eigen stijl.

Ik raad dit iedereen aan, en ik ben vast van plan om me eens wat meer te verdiepen in Grant Morrison en waarschijnlijk ook in superman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten