maandag 30 mei 2011

Thor door J micheal straczynski



Aangezien ik aangenaam verrast was door de Thor film en op de cheap comics website enkele bundels van J. Michael Straczynski's Thor comics zag staan, heb ik me die maar aangeschaft. en ik heb het me zeker niet beklaagd. Sterker nog, ik heb alle drie de bundels in een avond uitgelezen.


Thor door Coipel

Thor door Straczynski is een reboot van de Thor strip. Iemand anders heeft het personage Thor en zijn hele omgeving in de vernieling geschreven, daarna heeft men het even laten liggen, en daarna mag een nieuwe schrijver proberen om er weer iets van te maken.

Op het moment dat deze bundels beginnen zijn Thor en alle andere Asgardians dood. Er is namelijk een ragnarok geweest. In de loop van deze bundels  worden ze allemaal weer tot leven gewekt, wordt Asgard herschapen (ergens in een veld in oklahoma) en ontstaan er allerlei complicaties. Ik vond het verhaal best goed eigenlijk. Vooral de interactie tussen de Noorse goden en de inwoners van een klein stadje in Oklahoma zijn prachtig om te lezen.

De tekeningen in deze bundel zijn door Olivier Coipel en door Marko Djurdjevic. Ik vind vooral de tekeningen van Olivier Coipel zeer mooi. ze hebben een soort naïeve onschuld die een extra charme geven aan de strip. De tekeningen van Djurdjevic doen iets donkerder en iets europeeser aan, en geven het verhaal meteen een iets grimmigere sfeer.

Al bij al is dit een goede plaats om met Thor te beginnen mocht je interesse gewekt zijn door de film. De filmversie van Thor en de comicsversie is niet helemaal hetzelfde, maar toch ga je in deze strip genoeg overeenkomsten ontdekken met de film. Wat ook niet echt verwonderlijk is aangezien J michael straczynski een van de schrijvers is van de Thor film.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten