woensdag 25 mei 2011

het pad van Jessica


De reeks Jessica Blandy van Dufaux en Renaud is een klassieker. Enkele jaren geleden besloten beide heren om aan deze reeks na 24 delen een einde te maken. Volgens hen waren ze uitverteld over het personage Jessica Blandy. Zij is een schrijfster die steeds weer in vreemde zaken met ofwel een paranormaal kantje ofwel psychopaten terecht kwam. Zij zelf ging daar ook langzaam aan onderdoor, en besloot dus om uit de spotlights te treden en zich ergens te verschuilen.

Enkele jaren later wordt Jessica Blandy toch weer van stal gehaald. Waarschijnlijk liepen de nieuwere reeksen van Dufaux en Renaud niet goed genoeg. Nu is Dufaux een scenarist waarvan je niet altijd goed weet wat je ervan kan verwachten. Sommige van zijn verhalen zijn echt goed terwijl hij zich in andere verhalen nogal verliest in esoterisch gewauwel. In de reeks Jessica Blandy zaten beide soorten verhalen maar met een meerderheid aan goede verhalen.

Over "het pad van Jessica" ben ik minder tevreden. Ik heb zowat het gevoel dat ze inderdaad uitverteld waren, en dat ze dus met een vreemd onsamenhangend verhaal op te proppen gekomen zijn. Men vertelt dit verhaal in 3 delen, en ik moet toegeven dat het derde deel het sterkste deel is. Daar slaagt men erin om de verhaallijnen enigszins te laten samenlopen. Maar toch blijven er veel onwaarschijnlijkheden en onbegrijpelijke personages over. Wel is men er in geslaagd om Jessica Blandy een goede reden te geven om uit haar zelfverkozen ballingschap te komen.

Jessica blandy
 Ook wat de tekeningen betreft ben ik niet helemaal overtuigd. Renaud heeft een evolutie doorgemaakt, en ik ben niet helemaal mee met zijn huidige stijl. Ik vind de tekeningen iets te gestileerd, ik hou meer van zijn stijl ten tijde van "Satan, mijn broeder". Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Natuurlijk staan er in dit boek weer heel veel naakte mensen (dat is iets wat Renaud duidelijk graag tekent), want daar stonden de Jessica Blandy boeken toch ook voor bekend.

Ik vind dat deze reeks aanvoelt als een kopie van een Jessica blandy strip. Alle ingredienten die er vroeger ook al waren zijn er weer, maar om de een of andere reden is het toch niet helemaal hetzelfde. Als ik het goed begrepen heb, is deze reeks bedoelt om Jessica Blandy terug te lanceren. Ik ga sowieso het volgende deel nog aanschaffen, want zoals ik al eerder zei: het einde is interessant, en geeft mogelijkheden. Maar ik hoop wel dat de toon dan iets minder zweverig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten