maandag 25 april 2011

yevgueni: Welkenraedt.


Yevgueni is al enkele jaren een van mijn favoriete Nederlandstalige popbands. Ze combineren de sounds van Angelsaksische zwijmelpop zoals Belle and sebastian, susan vega of bright eyes met zeer mooie goed geschreven intelligente Nederlandstalige teksten. En om het af te maken heb je dan nog de prachtige en uit duizenden herkenbare stem van Klaas Delrue. Welkenraedt is ondertussen al hun 4de plaat maar er zit nog zeker geen sleet op deze band.

De nieuwe nummers verraden dat men bij Yevgueni niet in het verleden leeft, want in enkele nummers hoor ik nieuwere bands als The xx of Fleet foxes doorschemeren. Ook proberen ze om tussen de nummers zelf iets meer variatie in te bouwen, wat soms heel goed uitdraait (zoals in het nummer welkenraedt) maar soms ook iets minder (zoals in Lege handen). Maar de grote kracht van Yevgueni blijven de melancholische, zwaar op piano leunende nummers als "was er maar iemand", "hofstraat" of "robbie en de aftocht". (Ik heb sowieso een zwak voor de robbie nummers van yevgueni)

De productie van deze plaat was in handen van stef kamil carlens, die we allemaal kennen van dEUS en Zita swoon. En ik vind dat die soms een beetje storend is. In de iets hardere nummers of de hardere stukken (zoals het einde van"verder zonder haar") vind ik de productie te wollig. Ik denk dat de cd meer impact zou hebben met een kalere, rauwere productie die meer een livegevoel oproept. Maar dat is natuurlijk ook voor een deel een kwestie van smaak.

De eindconclusie is dat Yevgueni weer een goede plaat heeft afgeleverd, die duidelijk herkenbaar is als Yevgueni, maar toch geen doorslag is van hun vorige platen. En er staat een Nederlandstalige versie op van Beautiful freak van Eels waarbij Jan de wilde vocaal komt helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten