woensdag 13 april 2011

Power girl


Een van mijn favoriete personages in het DC universum is Power girl. Zij speelt een belangrijke rol in Infinite crisis. En daarna hebben Justin Gray, Jimmy Palmiotti en Amanda Conner ook nog 12 comics over haar gemaakt. En die horen bij de comics die mij de laatste tijd het meest weggeblazen hebben. (Deze twaalf comics zijn gebundeld in 2 trades: "a new beginning" en "aliens and apes")

Deze bundel bevat comics die verschenen zijn voor infinite crisis en de twee power girl bundels die ik hierboven vermeld. Power Girl is namelijk gecreeërd in 1975 door Gerry Conway. Zij is net als superman een overlevende van de vernietiging van Krypton, maar zij is pas veel later op aarde aangekomen, en heeft al die tijd doorgebracht in stasis in een ruimteschip. De aarde waarop zij aankomt is aarde 2. In het DC universum bestaan er namelijk oneindig veel parallelle werelden, en aarde 2 is er daar een van. Het is een wereld die heel fel lijkt op de aarde, maar er zijn enkele kleine verschillen. En ook de sfeer van die wereld is optimistischer dan die van aarde 1 (Eigenlijk een terugkeer naar de sfeer in oudere comics). Dit boek begint dus met het originele origin verhaal uit de jaren 70 geschreven door Paul Levitz en getekend door Joe stanton en Joe Orlando

Dan springt het boek naar 1987. Om hun 50ste verjaardag te vieren, heeft DC een serie uitgebracht (crisis on infinite earths) waarbij ze het multiversum  vernietigen en één aarde overhouden. (De bedoeling was om wat meer duidelijkheid te scheppen. Om van elk personage nog een versie over te houden.) Aangezien power girl tegen dan al redelijk populair is wordt zij toegevoegd bij de helden van de enige overgebleven aarde. Maar omdat er op die aarde al een supergirl was (die ongeveer dezelfde origin heeft, maar dan op aarde 1) moet men voor haar een nieuwe achtergrond verzinnen. Het volgende verhaal in deze bundel is de comic waarin power girl's nieuwe achtergrond uit de doeken wordt gedaan. Men spreekt over magie en tijdreizen en geheugens wissen en dat soort zaken. Dit verhaal vind ik het minst goed in deze bundel.

In 2006 zijn er plannen om het multiversum weer terug te installeren, en moet men power girl's origin weer terugdraaien. De rest van deze bundel zijn de comics waarin men een begin maakt om power girl weer helemaal haar eigen te maken. Ik vind deze heel goed, want Geoff Johns heeft hiervoor een goed verhaal geschreven, en de tekeningen zijn van Amanda Conner, en dat is een van mijn favoriete tekenaars van dit moment. Van haar stijl word ik echt vrolijk.



Is dit een goed goed. Ik vind van wel en ik heb daar drie redenen voor. Ten eerste, Power girl is een van mijn favoriete personages in het dc unviversum en deze bundel legt heel duidelijk uit van waar ze komt, en hoe ze doorheen de tijd veranderd is. Ten tweede, zowel het eerste verhaal van Paul levitz als het laatste verhaal door Geoff johns zijn goede verhalen. De toon in het verhaal van Johns is ook de luchtige toon die later in de power girl comics zal gebruikt worden. En ten derde; er staan tekeningen van Amanda Conner in dit boek. En dan nog eens tekeningen van rondborstige dames.



Zou ik dit boek aanraden? Eigenlijk wel. Het is een boek waarin power girl grondig wordt voorgesteld. Maar om heel eerlijk te zijn. De boeken door Gray, Palmiotti en Conner zijn nog een tikkeltje beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten