woensdag 22 juni 2011

kris kristofferson


Vandaag gaan we het hebben over de zanger/ acteur Kris Kristofferson die 75 jaar geworden is.  Ik kende hem vooral als Whistler uit de Blade films. En ik had hem ook al eens zien opduiken in andere films. (Ik denk dan vooral aan Pat garett en billy the kid door Sam Peckinpah). Maar ik was me er tot enkele jaren geleden niet van bewust dat hij eigenlijk een zanger en songsmid is.

Ik heb hem leren kennen door een verslag in de krant van een optreden dat hij gegeven had in België. En omdat ik hem enkel kende als een acteur en er in het artikel ook vermeld werd dat Kris Kristofferson nummers geschreven had voor andere mensen, ben ik hem toen eens gaan uitchecken. Groot was mijn verbazing toen bleek dat op de "essential Kris kristofferson" een heel deel nummers stonden die ik enkel kende doordat mensen als Johnny Cash, Janis joplin (met wie hij samen was op het moment van haar dood) en zelfs Louis Neefs die liedjes gecoverd hadden. En daarenboven waren die nummers door Kris kristofferson ook nog eens opgenomen op een spartaanse, kale wijze en gezongen met zijn krasserige stem. Je kan echt horen dat die nummers hem nauw aan het hart liggen.

Dit is dus een bericht om Kris kristofferson proficiat te wensen met zijn 75ste verjaardag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten