dinsdag 7 juni 2011

Daredevil door Frank Miller & Klaus janson volume 1


Ik heb Daredevil leren kennen door de film met Ben Affleck. En aangezien ik dat niet echt een goede film vond, heb ik daredevil dan ook lange tijd links laten liggen. Maar op het getekende reep forum hoorde ik toch regelmatig goede dingen over Daredevil comics. Vooral de serie gemaakt door Frank Miller (bekend van Sin city en 300) zou heel goed zijn. Dus toen ik deze bundel voor een prijsje op cheap comics zag staan, heb ik meteen toegehapt, en me dit aangeschaft.

Daredevil is zoals de meesten wel zullen weten, het alter ego van de blinde advocaat Matt Murdock. Het ongeval waardoor hij blind is geraakt, heeft er ook voor gezorgd dat de rest van zijn zintuigen bovennatuurlijk scherp zijn geworden

Deze bundel begint met 2 spiderman comics waarin Daredevil in meedoet. Spiderman is namelijk om de een of andere reden blind geworden en Daredevil moet hem komen begeleiden. Dit zijn echt wel de minste verhalen uit deze bundel aangezien Spiderman hier natuurlijk weer de hele tijd in loopt te klagen en te zagen. Daarna komen er een deel verhalen geschreven door Roger Mckenzie. Dit zijn allemaal goede tot heel goede verhalen. En daarna neemt Frank Miller naast de tekeningen ook de scenario's voor zijn rekening. En ook die verhalen waarin Elektra voor de eerste keer wordt opgevoerd, en waarin de kingpin zijn terugkeer maakt zijn zeer goed.

In de tekeningen kan je al duidelijk de stijl van de latere Frank Miller terug vinden, maar zijn invloeden waren op dat moment nog niet helemaal uitgeklaard. Maar de tekenstijl is zeer zeker de moeite, en draagt bij aan de noir sfeer die langzaam in het boek kruipt.

Ik heb me ook de twee volgende bundels aangeschaft, en die ga ik binnenkort zeker eens lezen, want dit is een bundel die je echt op een fascinerende manier in het verhaal zuigt. Ik had echt moeite om deze bundel van 330 pagina's neer te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten