woensdag 6 juli 2011

figaro: de vloek van myra


De vloek van myra is het zesde en laatste deel van de serie Figaro door Steve van Bael. En op een of andere manier merk je aan dit album dat de maker als wist dat het hierna gedaan was. Figaro is een stripverhaal dat de belevenissen van een detective bureau volgt, en ligt zowel qua verhaal  als wat de tekeningen betreft meestal ergens tussen Kiekeboe en Soda in. In dit zesde deel slaat de balans iets meer door in de richting van Kiekeboe.


Steve van Bael

Ik ben een beetje teleurgesteld in dit album. In de vorige 5 albums was een duidelijke stijgende lijn te ontdekken, met deel 5 de duivelsbijbel als voorlopig hoogtepunt. Ik vind dat dit zesde deel een stap terug is. In het scenario zitten enkele toevalligheden en onwaarschijnlijkheden. Een keer ben ik zelfs gaan terugbladeren omdat ik dacht dat ik iets gemist had. Dat was als Peck iemand lijkt te herkennen op straat, die hij daarvoor nog nooit gezien heeft.

Ook de tekeningen zijn precies iets minder dan in het vorige deel. Op sommige plaatsen lijkt het wel alsof de tekeningen een beetje gehaast zijn. Nu is het natuurlijk niet zo dat de tekeningen slecht zijn, maar ik vind ze iets minder dan in het vorige album.

Ik vind dit een minder album van Figaro. Ik heb de indruk dat Steve van Bael  hier aan bezig was (misschien zelfs met het idee, om dit over twee albums uit te smeren, het verhaal voelt soms nogal snel aan) toen hij te horen kreeg dat zijn stripreeks opgedoekt ging worden, en dat hij het product dan maar zo snel mogelijk heeft afgerond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten