maandag 4 juli 2011

deadlands: the flood


The flood is een avontuur voor het rollenspel Deadlands. Het spel deadlands speelt zich af in een alternatief wilde westen. De burgeroorlog is blijven duren, er is een nieuwe grondstof ontdekt die men ghostrock noemt, en die er voor gezorgd heeft dat de wetenschap grote sprongen vooruit is gegaan. Er is ook een soort ongemakkelijkheid in de wereld gekomen. Mensen zijn weer bang van de schaduwen. En met rede, aangezien er geruchten de ronde doen van allerlei vreemde, bovennatuurlijke gebeurtenissen en monsters.

In the flood wordt vooral California er uitgelicht. In de geschiedenis volgens Deadlands is  een deel van California tijdens een gigantische aardbeving in zee gestort. En dat is ook de plaats waar men voor het eerst ghostrock ontdekt heeft. In de chaos die op deze ramp volgde, zijn er twee groeperingen die de macht in handen gekregen hebben: De kerk van de Lost Angels onder leiding van Father Grimme en de Chinese triades onder leiding van generaal Kang. Het is dus niet verwonderlijk dat er een hele grote groep chinezen in California leeft.

Ook is California het einddoel voor de grote "railwars". Er is namelijk een beloning uitgeschreven voor het bedrijf dat er als eerste in slaagt om een spoorlijn van kust naar kust aan te leggen. Een 7tal bedrijven zijn aan die wedstrijd bezig, en deinzen voor niets terug om de anderen op te houden. Om het conflict nog te verergeren heeft Grimme in zijn stad de onafhankelijkheid uitgeroepen, en een wet uitgevaardigd die het aanleggen van sporen in zijn gebied verbied. En in deze explosieve cocktail komen de spelers als ze aan the flood beginnen.

Het boek begint met een hoofdstuk men een korte overzicht van California, en de belangrijkste plaatsen en gebeurtenissen. Daarna komen er tweehoofdstukken met spelersopties. Deze opties zijn vooral handig bij het creeëren van een martial arts character. Daarna wordt california opnieuw beschreven, maar ditmaal met alle geheimen die de gamemaster moet weten erbij, en worden ook de regels beschreven om deze dingen toe te passen. Daarna is er een overzicht in detail van alle belangrijke plaatsen in california. Juist voor het eigenlijk avontuur begint, is er ook nog een hoofdstuk met een mechanisme om met enkele dobbelsteenworpen een avontuur te ontwerpen.

En daarna begint het eigenlijke avontuur. Het avontuur begint met een inleiding, en zet daarin een structuur op die de spelers toelaten om hun eigen weg te gaan. Het bevat een deel plaatsgebonden avonturen (die de spelers automatisch tegenkomen als ze op bepaalde plaatsen aankomen) en een deel opdrachten die ze via via toegestopt krijgen. En door de keuzes die ze zelf maken, wordt het verhaal dat ze uiteindelijk beleven aangepast.

Ik ga heel binnenkort een campaign leiden aan de hand van dit boek, en ik kijk er al naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten