woensdag 3 augustus 2011

apache junction: boek 1


Apache junction is de tweede strip van de Nederlander Peter Nuyten. Ik heb deze strip meegenomen uit de winkel omdat het over een western ging met een cover die heel fel aan de serie Blueberry deed denken. Het is natuurlijk goed voor een nieuwe stripreeks dat het opgemerkt wordt, maar het schept natuurlijk ook verwachtingen.

En de cover is niet het enige waardoor ik aan die stripreeks moest denken. Giraud (de tekenaar van Blueberry) is namelijk een belangrijke invloed op de stijl van Peter Nuyten. Zelfs zo fel dat het hoofdpersonage van dit boek Roy Clinton zelfs een beetje op Blueberry lijkt (zonder de gebroken neus dan). Maar er zijn natuurlijk veel ergere tekenaars dan Giraud om mee vergeleken te worden en ik moet eerlijk toegeven Peter Nuyten doet het echt goed. De kwaliteit van zijn tekeningen halen ook bijna het niveau van Giraud (die toch internationaal als een belangrijk tekenaar wordt aanzien)

Het verhaal in dit eerste deel wordt grotendeels gebruikt om de personages voor te stellen, en om alle personages in positie te krijgen. De achtergrond is de opstand van de apaches tegen hun verplichte herlocatie naar reservaten. (waardoor het ook wel weer een blueberry verhaal zou kunnen zijn) Door de opbouw van het verhaal heeft dit ook die onderhuidse spanning die westerns zo goed maken. En daarenboven vind ik de personages ook nog eens geloofwaardig overkomen. Niet alle dialogen zijn misschien supergoed, maar al bij al is dit een verhaal dat de moeite waard is.

Ik ga de rest van deze reeks zeker kopen, en ik denk dat Peter Nuyten een stripmaker met potentieel is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten